6 Ekim 2013 Pazar

NAKAGIN KAPSÜL KULESİ / Nakagin Capsule Tower

TARİH YAZMAK İSTİYORDU, TARİHTE KAYBOLDU ...



Ben de bu hafta bir haber okurken varlığından haberdar oldum. Araştırdım ve resimler topladım. Bina ile ilgili yayımlanmış makalelere göz gezdirdim. Tüm başlıklar aşağı yukarı bu spottaki gibiydi..
Keşke kaybolmasaydı.



Her ne kadar benim bloğumda yazdığım ve yazacağım konularla direkt olarak çok alakalı gibi gözükmese de merakıma yenik düştüm ve yinede işin içinde biraz iç mekan dizaynı, olağan dışı bir tasarım ve kaybolmuş bir fayda unsuru keşfettiğim için sizlerle paylaşmaya karar verdim. Bağışlayın.




Kule birbirine toprak altından da bağlı iki adet betonarme kaide etrafına tabiri yerindeyse vidalanarak monte edilen 140 adet prefabrik yaşam alanı kapsülden oluşuyor proje. Dünyadaki metropoller içinde konut İnşaat alanının en sıkıntılı olduğu kentlerden biri olan Tokyo'da proje hayranlıkla karşılanıyor ve takip ediliyor. Başlarda çok popüler olan kule zamana yenik düşüyor ve zamanla popülerliği, yerini terk edilmişliğe, bakımsızlığa bırakıyor. Şu an 17 kapsülün dolu olduğu kule, zaman içinde de benzer örneklerin yapılmasını ve benzer fikirlerin üretiliyor olmasını engelliyor ve bu konuda yatırımcıların da gözünü korkutuyor.






Japon mimar Kisho Kurokawa tarafından 1970 yılında yapımına başlanmış ve 1972 yılında tamamlanmış.. Kırk yıl önce belki tahmin bile edilemeyecek bir hayal gücü ile ortaya çıkan mimar, ofis ve konut için karışık kullanıma uygun kompakt ve işlevsel mimari eserini Tokyo şehrinde inşa etmiş.




Kapsüllerin içinde toplam 10 metrekarelik  bir duvara monte edilmiş televizyon, müzik sistemi, dolaplar, açılır bir çalışma yada yemek masası, karşı duvara monte edilmiş bir kompakt mutfak ile koltuk kullanımında fakat açıldığında yatak halini alabilen bir mobilya sistemi ve uçak tuvaleti büyüklüğünde bir banyo tuvalet standart donanımla sunulmuş. Yani kapsül komple mobilyalı ve beyaz eşyalı olarak teslim edilmiş ama proje hüsranı yaşamaya başlayınca günümüze gelene kadar iç mimari ve teknolojik açıdan da hiç yenilenmemiş.

Yazılacak daha çok şey var ama çoğu fazlaca teknik detay, sadece günümüze çoğalarak gelememesini ilginç bulduğum bir yatırım. İnsan bakınca şimdi bile bu ve benzer modernleştirilmiş yapılardan büyük şehirlerde olmamasını anlayamıyor.

Tekrar iyi pazarlar, sevgiler..
Dilek Tol













































1 yorum: